Quipo.
På Paracas-halvön utanför Peru hade
indianerna för 2000 år sedan ett system för att med hjälp av snören och knutar
hålla reda på sin handel, sin bokföring och sina resurser. Det var färgerna,
mönstren, knutarnas utformning och framför all knutarnas placering som var
bärare av informationen. Etnologerna antar att hela samhällens resursflöden är
beskrivna i olika Quipon, varav vissa är mycket omfattande och beskriver
händelser över flera årtionden.
Snörerna eller trådarna hade olika
färger. De vävdes och flätades i varierande mönster. Knutarna var av många slag
och ibland knöts nya snören in i en knut. Dessa till synes fritt ihopsatta
snören, trådar och band kunde verkligen beskriva hela samhällen från stora
krigsbyten ner till en liten sandal. Idag kan vi matematiskt bevisa att varje
knut betyder ett bestämt tal och att uppbyggnaden av en Quipo är logisk.
Däremot vet vi inte exakt vad Quipon kunde berätta för Peru’s indianer.
Quipo
en förebild för TimeRuler.
Process, resurs, material och
administrativa flöden beskrivs i olika IT-system och informationen användes för
planering, operativa aktiviteter och uppföljning.
För brukaren skall det visa sig vid
användningen av bildskärm eller andra media.
För systembyggaren visar det sig
genom att hon/han kan göra IT-utformningen så att brukarna blir nöjda.
Erfarenheterna från system och personer i olika branscher och en i flera år pågående teoretisk diskussion har givit oss en enkel modell, med tre jämställda delar.
GROUP ENTITY TIME
GROUP (träd)
Gruppering av tider och entiteter
finns det behov av i många olika sammanhang. Vi använder den mest använda
formen i windows. Alla är ju vana vid trädstrukturen för att hitta sina filer.
Exempel:
Sängarna på en sal;
Medlemmarna i en familj;
Anställda på en avdelning;
Totala arbetstiden (normaltid +
övertid + arbete under jour - frånvaro)
Totala träningstiden
etc
ENTITY (noder eller aktiviteter)
Något eller någon är ofta de
verkliga objekten som det finns behov av att beskriva i IT-systemet.
Exempel:
Sängarna,
Mamma, Pappa, Moster Elsa, Kjell
och Rune,
De anställda personerna,
Röntgen, undersökning, operation,
Normaltid, övertid, arbete under
jour, frånvaro,
Jogging, styrka, promenader,
spinning mm
etc
TIME
Tiden är i modellen jämställd med
entity och group. Alla händelser/aktiviteter kan placeras in i tiden. På en
tänkt tidsaxel som beskrivs av kalendariska och andra regler.
Exempel:
belagd tid (på en sal)
arbetstid, övertid, jour,
beredskap, ledighet, semester, ...
operationsschema
tid för röntgen
etc